
1 

 

 

Tomila Lankina* 

Kohei Watanabe** 

Yulia Netesova*** 

Framing Protest in Autocracies: How State Media Control, Manipulate and Leverage 

Public Discontent 

 

Abstract  

  

We analyse how state media in authoritarian states control and manipulate information on 

popular protest. Our analytical framework distinguishes between the control, manipulation, 

learning, and issue/agenda dimensions of media responses to street protests. For our analysis, 

we develop a new Russian-language content analysis dictionary and leverage the Latent 

Semantic Scaling (LSS) electronic content analysis technique. The dictionary and LSS 

method allow us to identify periods during which the media are more likely to portray 

protests as contributing to public disorder, or, alternatively, to employ a frame that highlights 

the citizens’ democratic right to freedom of assembly; and to analyse uniformity in the 

content and framing of media stories. We analyse the framing of protest in thousands of news 

stories that appeared in Russia’s state-controlled media during the 2011-2013 protest cycle 

and contrast it with coverage of protests in non-state-controlled media. We find that while the 

winter 2011-2012 anti-regime rallies were initially covered favourably, following the re-

election of Vladimir Putin to his third presidential term in March 2012, we observe a 

significant shift towards the disorder framing of anti-regime street activism and greater 

control over the content and tone of media stories. This trend contrasts sharply with coverage 

of the October 2013 nationalist rallies in Moscow’s suburb of Biryulyovo, which targeted 

migrants. Although these protests degenerated into right-wing extremists-fuelled violence, 

vandalism, and arrests of hundreds of rioters, we do not observe a significant tendency of 

state media to resort to the disorder framing of those events. Our findings have important 

implications for theorizing into how autocrats manipulate protest, how they learn from past 

mistakes, and how they strategically leverage some forms of grass-roots discontent.  

 

* LSE International Relations Department 

** LSE Department of Methodology 

*** LSE Centre for International Studies  



2 

 

Introduction 

 

The capacity of present-day authoritarian rulers to weather social discontent and to 

enjoy phenomenally high levels of citizen adulation has often baffled scholars.
1
 While in a 

handful of recent high-profile cases, mass upheavals swept unpopular leaders from power, 

many more dictatorial regimes—from Belarus, to Azerbaijan, to Russia and China—

apparently enjoy robust levels of popular support. To explain the dynamics of popular 

endorsement for authoritarian leaders—or, conversely, of the willingness of citizens to press 

for alternatives through protest—, social scientists are increasingly turning to an analysis of 

how non-democratic rulers manipulate modern forms of communication (Enikolopov, 

Petrova, & Zhuravskaya, 2011; E. T. Mickiewicz, 2008; Oates, 2006; Rød & Weidmann, 

2015; Toepfl, 2013; White, Oates, & McAllister, 2005). Thus, in a recent paper, Daniel 

Treisman and Sergei Guriev discuss how 21
st
 century autocrats do not have to resort to 

Stalinist methods of brutal repression to maintain their grip on power (Treisman & Guriev, 

                                                 
1
 Following Svolik (2012), we use the terms dictatorships, autocracies and authoritarian 

regimes interchangeably (see also Pei 2012; Brownlee 2002). Svolik proposes a sharp 

dichotomy of authoritarian and democratic systems in that “a country is a dictatorship if it 

fails to elect its legislature and executive in free and competitive elections” (2012, p. 20). The 

above approaches contrast with those that distinguish between electoral, competitive and 

other regimes with “adjectives” (Levitsky and Way 2010; Schedler 2013). We consider 

strategies of media control and manipulation as substantive violations of democratic process 

in that they undermine the fairness of electoral competition even if formal guarantees of 

regular elections are in place. 

 
 



3 

 

2015). In lieu of torture chambers and mass executions, the media become a potent weapon in 

the fight against political opponents and in the struggle to secure the hearts and minds of 

people.  

Yet, despite the growing awareness of the media’s significance in the authoritarian 

rulers’ survival toolkit, there is little scholarly agreement on the exact strategies that rulers 

will employ in manipulating information on mass discontent. Two sets of inter-related 

questions in particular have been subjects of debate in emerging theorizing on the role of 

state media in manipulating protest in autocracies. The first set of questions relates to state 

control of information on rallies. Will rulers seek to uniformly suppress any information that 

signals the willingness of citizens to organise—as Gary King et al.’s innovative study of 

Chinese media appears to indicate (King, Pan, & Roberts, 2013)? Or, as others have 

conjectured—and in what dovetails with scholarship on the complexity of media landscapes 

in autocracies (Gehlbach and Sonin 2014)—, will they selectively allow information on some 

popular protests to enter into the public domain, while suppressing news on other protests 

(Dimitrov, 2008; Hutchings & Tolz, 2015)? The second set of questions relates to the nature 

of manipulation of information on protests. Will authoritarian regimes stigmatise all protests 

because they are perceived to be inherently threatening and destabilizing? Or, will state 

media strategically tailor their framing depending on the protesters’ targets and grievances 

and adapt their framing based on learning from past protest events? Arguably, anti-regime 

protests would be one straightforward type of protest warranting negative media coverage. 

Conversely, following Jessica Chen Weiss (2013, p. 2), we also conjecture that some mass 

organized or spontaneous street acts—for instance, nationalist rallies or riots—may well have 

some perceived regime utility and may be therefore presented in a relatively positive light.  

To address these theoretically-important and policy-relevant questions, we borrow 

insights on issue framing from the rich literature on Western social movements (Snow & 



4 

 

Benford, 1992) to analyse media manipulation of news on protest in Russia. Specifically, we 

analyse coverage of protest during the 2011-2013 protest cycle, during which unprecedented 

in scale protests occurred, only to be followed by state repression, political demobilization, 

and a significant reduction in political anti-regime protests activity.  

To address our first set of questions about state media’s control of information on 

protest, we adopt a strategy conventionally employed in media studies scholarship of 

identifying news “bursts” and comparing the volume of coverage across time periods, media 

outlets, and different protests. For our second set of questions about media manipulation of 

information on protest, we adapt a methodological strategy that allows us to identify periods 

during which the media are more likely to portray protests as contributing to public disorder 

(the disorder frame), or, alternatively, to employ a frame that highlights the citizens’ 

democratic right to freedom of assembly (the freedom to protest frame) (Nelson, Clawson, & 

Oxley, 1997). Specifically, we rely on a content analysis method called Latent Semantic 

Scaling (LSS) developed by Watanabe (2016a). Applying the LSS technique, we constructed 

a Russian-language dictionary of words frequently appearing in stories about protests. The 

dictionary construction process involved assigning scores along a disorder-freedom to protest 

scale to lines of text in randomly-selected batches of news stories on protest. This part of the 

analysis was performed by coders with native Russian language fluency. The computer 

program that we developed then “learned” what scores to assign to text on protest based on 

the human component of coding. Because this process involved both human coding and 

electronic analysis, it is known as “supervised machine learning.” The dictionary could be 

applied to perform electronic content analysis of large volumes of news stories so as to 

explore over-time shifts in the media’s framing of protest.  

For our analysis, we gathered time series data for six leading state-controlled 

Television channels and newspapers spanning the years 2011-2013. We also harvested stories 



5 

 

from sources that fall outside of state control. The stories are sourced from the Russian media 

database Integrum. In total, we have data from 28,531 full-text stories. In the period analysed, 

we identify four large news “bursts” corresponding to the (1) coverage of street rallies calling 

for electoral integrity in the Parliamentary (State Duma) elections of December 2011 and 

Presidential elections of March 2012; (2) the Bolotnaya Square rallies that followed the re-

election of Vladimir Putin to his third presidential term; (3) media stories of alleged plots to 

stage a violent overthrow of the regime that were broadcast in October 2012; and (4) 

nationalist protests and riots that erupted in Moscow’s Biryulyovo district in October 2013, 

which, while distinct from the winter-spring 2011-2012 anti-regime protests, provide an 

interesting contrast to the 2011-2012 events in terms of the nature of coverage that they 

received in state media. Our analysis is also sensitive to variations in media coverage of 

smaller-scale, localised, protest with diverse agenda and repertoires—from urban 

environmental activism to labour unrest. 

We find that around December 2011-February 2012, corresponding to the relatively 

liberal political environment associated with the Presidency of Dmitriy Medvedev, the state-

controlled media produced large volumes of news stories on anti-regime protest. Although 

when protests first erupted in December 2011, media coverage tended to adapt a critical 

frame towards protesters, the state-controlled outlets quickly switched gears, employing a 

freedom to protest frame, covering protests in a relatively sympathetic way. In the weeks 

following the re-election of Vladimir Putin to his third presidential term on 4 March 2012— 

during which time protests showed no sign of abating—we observe a drop in the volume of 

coverage of anti-regime contention, and a significant shift towards the disorder framing of 

street activism. We also find a news burst that essentially consists of manufactured stories of 

protests that portray anti-regime protesters in a negative light. This trend contrasts sharply 

with coverage of the October 2013 Russian nationalist rallies in Moscow’s suburb of 



6 

 

Biryulyovo sparked by the murder of an ethnic Russian man by a migrant labourer from 

Azerbaijan. These events also received a significant amount of attention in state media. 

Although they degenerated into right-wing extremists-fuelled violence, vandalism of public 

property, and arrests of hundreds of rioters, we do not observe a significant tendency of the 

most-widely watched state TV Channels to resort to the disorder framing of those events. 

These findings have wider implications for theorizing into the survival strategies of autorats.  

Not only do they highlight the capacity of leaders to adapt their responses to anti-regime 

protests, but also their skills at harnessing other instances of discontent. 

Our paper is structured as follows. In the first section, we discuss the literature on 

media control and framing of protest in authoritarian states and generate hypotheses for our 

study. In the second section, we discuss our data and methodological toolkit for quantitative 

analysis of media discourse on protest. In the third section, we perform quantitative analysis 

of our data. The final, fourth, section concludes with a summary of findings and a discussion 

of wider comparative implications of our work. 

  



7 

 

Analytical Framework 

 

Scholars are increasingly recognizing that state-controlled media represent an 

important weapon in the “resilience building” strategies of authoritarian rulers (Dimitrov, 

2008; Gehlbach & Sonin, 2014). Protests—defined here as gatherings of citizens in public 

spaces with the aim of articulating particular demands—are beginning to feature prominently 

in this literature (King, et al., 2013; Lorentzen, 2013; Weiss, 2013). The assumption in this 

research is that considering the known risks and uncertainty that protests present to autocratic 

rulers, the media, through its influence on public opinion, may be strategically leveraged to 

suppress, channel, or otherwise manipulate street discontent.  

Precisely how then do autocracies use the media to pursue those objectives? Two 

inter-related sets of tactics that apply to the media generally and protest coverage in particular 

could be discerned in the literature. For the sake of analytical clarity, we label these tactics 

control and manipulation. The tactics of control would encompass straightforward old-

fashioned censorship, as well as co-optation, repression, and harassment of journalists with 

the aim of controlling the flow of information on anti-regime protests. Evidence of such 

tactics would be lack of media coverage, or limited diversity of media content.  

At the same time, empirical scholarship from autocracies with political-institutional, 

regime, and media contexts as varied as those of China, Egypt, and Russia has highlighted 

that such straightforward techniques of blocking coverage of particular events could be 

counterproductive—and the rulers recognize this. It is true that even in a controlled media 

environment, citizens often regard state media as trustworthy (Truex, 2014), even when they 

find themselves selectively filtering out information perceived to be biased (Mickiewicz, 

2006). Surveys have revealed that in present-day Russia state-run television remains “one of 

the most trusted and authoritative institutions in the country” (Smyth and Oates 2015, p. 289). 



8 

 

Yet, the media landscapes in present-day autocracies are also considerably more complex 

than they had been several decades ago before the advent of the Internet and online social 

media (Egorov, Guriev, & Sonin, 2009; Gehlbach & Sonin, 2014; Hamdy & Gomaa, 2012; 

Hassid, 2008; Smyth & Oates, 2015). Accordingly, authoritarian rulers recognize that to keep 

viewers’ and readers’ attention and to discourage citizens from turning to independent media, 

the information projected on state television screens or in newspapers has to reflect political 

reality at least to some extent—including when it comes to covering social discontent 

(Gehlbach & Sonin, 2014; Jones-Rooy, 2012; Klein, 2012; Stockmann & Gallagher, 2011). 

Present-day non-democratic regimes have therefore tended to combine media control with 

news coverage somewhat more characteristic of democratic settings, where the media are 

often biased, but in more subtle ways than would be the case with the projection of crude 

ideology-driven propaganda or outright blockage of undesirable information (Iyengar & 

Kinder, 1987; Jones-Rooy, 2012). We refer to these tactics as manipulation. 

A useful concept for capturing the subtleties of manipulation of information on protest 

is issue framing. Frame analysis had been originally popularised in sociology by Erving 

Goffman (Goffman, 1975; Noakes & Johnston, 2005), and has been widely employed in 

social movement scholarship in western settings. Nelson et al. (1997, p. 567) define framing 

as a “process by which a communication source such as a news organization, defines and 

constructs a political issue or public controversy.” According to one classic formulation, the 

objective of framing is “to choose, highlight, or exclude information, emphasize problematic 

aspects of one issue over another, formulate analysis, make moral evaluations, and suggest 

solutions” (Entman 1991, discussed in Hamdy & Gomaa, 2012, p. 197). Thus, political issues 

may be constructed in ways that leave the public indifferent; they could be framed in ways 

that reinforce existing opinions or prejudices; or, they could be projected in ways that alter 

public opinion. Implicit in the concept is thus the instrumental nature of the mechanism of 



9 

 

framing by both movement leaders and the state (Cottle, 2008; Gamson & Meyer, 1996; 

Peng, 2008; Snow & Benford, 1992; Snow, et al., 1986; Zald, 1992).  

A small number of studies have demonstrated the utility of empirical applications of 

framing to study manipulation of news on protests in autocracies. For instance, Hamdy and 

Gomaa (2012) have applied frame analysis to a sample of media stories on the Tahrir Square 

protests and compared coverage by state and independent media. They found that the 

Egyptian media’s framing of the Arab Spring corresponds to classic definitions of the 

concept of framing, even though originally the concept had been developed in the context of 

western media systems (Entman, 1991; Hamdy & Gomaa, 2012). Likewise, (Lankina and 

Watanabe 2017) have shown how Russian state-controlled media’s coverage of the 

Euromaidan protests in Ukraine went beyond crude misinformation campaigns; in fact, 

during the early stages of the protest, Russian state media applied protest frames that were 

just as favourable as those of Russia’s and Ukraine’s independent media outlets, but framing 

changed after the Russia-backed President Viktor Yanukovych fled the country. We accept 

that the political contexts in which framing occurs in democracies and autocracies differ—not 

least because of the repressive apparatus that may be simultaneously unleashed against 

journalists covering protests. Nevertheless, we believe that frame analysis could nicely 

complement research that focuses more on the control aspects of media landscapes in 

autocracies. 

Following Nelson, Clawson, and Oxley (1997), we find it useful to distinguish 

between two broad shades of media framing of protest: protest as public disorder (the 

disorder frame); and protest as representing citizen democratic right (the freedom to protest 

frame). These variable frames could be regarded as representing extremes on a scale of 

framing that stigmatises protest, or, alternatively, endorses it as something legitimate and 

even desirable in an open society. In what has been described as the “protest paradigm,” even 



10 

 

in democracies, the media often tend to employ a “status quo” perspective (McLeod & 

Detenber, 1999), subtly delegitimising protest (Deluca, Lawson, & Sun, 2012; Smith, 

McCarthy, McPhail, & Augustyn, 2001). At the same time, politicians and the media often 

have an incentive to portray particular rallies in a more positive light because of ideological 

convictions or political orientations of a particular media outlet; due to the nature of the 

causes pursued in protests; or, for other reasons specific to the political context in which the 

event occurs. While a freedom to protest news item would feature positive references to 

protests as respectable expressions of mass concern about important political issues; a 

disorder story would portray protesters as socially marginal or would zoom in on armed 

police in riot gear (Nelson, et al., 1997). The notion that autocracies too can frame protests 

along the entire spectrum of disorder-freedom to protest is by no means far-fetched given 

what we know about autocrats’ selective and strategic combination of repression and 

appeasement to minimise regime vulnerabilities to the shocks of popular anger.  

Yet, while scholars agree that some form of media manipulation of stories on public 

expressions of discontent is widespread in autocracies, we know far less about the conditions 

under which state media are more, or less, likely to apply a particular frame. Protests are in 

fact a routine occurrence in non-democratic countries (Lankina, 2015; Robertson, 2013). As 

in democracies, popular rallies in authoritarian states pursue diverse targets and agenda; they 

also vary in magnitude. Thus, political protests may have the national regime as their target; 

in other, smaller-scale protests, the local authorities or unscrupulous developers may be 

selected for blame attribution. Logically, we would expect the nature of the events 

themselves and protesters’ demands to shape ruler propensity to deploy a particular frame, 

not least because they shape the perception of threats to the regime.  We label this aspect of 

protest framing as the issue dimension in that we assume protest coverage to be influenced by 

the specific demands, objectives, and targets of participants.  



11 

 

Although we are seeing outlines of comparative theorizing into how protest issues 

shape state media strategies in autocracies, scholars have come up with widely diverging 

assumptions and expectations. A neat summary of the broad contours of these disagreements 

is contained in the study by King et al. (2013) into media responses to protest in China. King 

et al. distinguish between what they label the “state critique” and the “mobilization potential” 

theories of autocratic responses to protest. While the state critique theory predicts that 

autocrats are wary of citizen criticisms of the state, the mobilization potential theory predicts 

that autocrats are far more fearful of signals that citizens are capable of organizing to 

protest—even if protests feature such “diffuse” targets as local authorities, ethnic minority 

communities, or private businesses. Objections to these assumptions are that state critique—

including that articulated in citizen protests—can serve important information-gathering 

purposes; it is thus not a given that all forms of citizen discontent will be controlled or 

manipulated in media coverage (Chen, 2012; Dimitrov, 2008; Egorov, et al., 2009; Jones-

Rooy, 2012; Lorentzen, 2013; Nathan, 2003; Stockmann & Gallagher, 2011). Autocrats may 

also find utility in some types of protests going beyond information gathering in that they 

show evidence of citizen anger being channelled towards non-regime targets. Nationalist 

protests in particular have featured prominently in these debates (Dimitrov, 2008; Hutchings 

& Tolz, 2015; King, et al., 2013; Morozov, 2012). While in King et al.’s framework, the state 

would be weary of nationalist protests, others have suggested that autocrats often tacitly or 

explicitly condone nationalist discontent as part of a strategy to build political support among 

populations. Rulers and their media will therefore either fail to censor or otherwise control 

the flow of information in the media about these protests; or, would tend to frame them in a 

relatively positive light. In formulating our hypotheses, we ought to be therefore sensitive to 

these alternative sets of possibilities.  



12 

 

Finally, our reading of the broader theorizing into authoritarian resilience-building 

strategies would lead us to expect that media control and manipulation of protest would 

reflect an element of learning on the part of rulers. In other words, we expect that responses 

to the different kinds of protests may not be neatly partitioned out from the wider temporal 

and political contexts and the sequence of past protests events. Thus, fearful of a rising tide of 

political protests, the government may tacitly endorse, or fail to explicitly condemn, other 

events with a very different set of targets—only to show that it is being responsive to the 

public mood. Or, past citizen mobilization—whatever the goals—may instil in autocrats fear 

of wider implications for citizen capacity to organize and mount collective action of a 

political kind in the future. Merely taking a snapshot of control and manipulation peculiar to a 

given event will tell us little about the drivers of regime responses to public discontent. 

Likewise, drawing inferences about the rationales for media tactics based on issues addressed 

and targets pursued in a particular protest event would obscure the salience of other, earlier, 

protests that may influence responses to new events. Relatedly, empirical studies of media 

responses to protest in autocracies indicate that the regime and its media clients may not 

know how to respond to events that are unprecedented in scale and nature and therefore opt to 

adapt a wait and see approach (Hutchings and Tolz 2015). Ultimately, it is the capacity for 

tactical shifts in media responses given the information about past, ongoing, and new popular 

challenges that may well contribute to “authoritarian resilience”; alternatively, the 

peculiarities of protest framing could reveal important regime vulnerabilities that may be 

obscured by apparent invincibility to discontent. 

 

 

 



13 

 

Hypotheses 

  

 To develop theory about authoritarian media strategies in covering protest, we 

formulate general hypotheses that will be tested in our media analysis. Our first two 

hypotheses are that: (H1) Large-scale anti-regime political protests will trigger regime 

responses in the form of imposition of greater control over media content when it comes to 

the coverage of protests (media control); and that: (H2) Large-scale anti-regime political 

protests will lead the media to frame them in terms of disorder (media manipulation). 

Furthermore, because unprecedented in scale mobilizations may find the regime unprepared 

or unawares, we hypothesize: (H3) The imposition of media control of coverage of protests 

will occur with a time lag after the eruption of a large-scale protest event (learning effect).  

 Furthermore, based on our discussion about how protests pursuing different targets 

and causes may elicit variable media responses, we distinguish between political rallies with 

an explicitly anti-regime political message and rallies pursuing other issues and targets 

(issues)—notably nationalist agendas. Because of disagreements among scholars about 

precisely how autocrats will respond to protests that do not have the regime as its key target, 

we formulate our fourth and fifth hypotheses in ways that are sensitive to alternative 

possibilities about variations in the framing of different types of protest as follows: (H4) 

Large-scale protests with non-regime key targets will trigger regime responses in the form of 

imposition of greater control over media content in stories on protests, and are more likely to 

be framed in the media in terms of disorder. Alternatively: (H5) Large-scale protests with 

non-regime key targets will fail to trigger regime responses in the form of imposition of 

greater control over media content in stories on protests, and are less likely to be framed in 

the media in terms of disorder.  



14 

 

Empirical Analysis 

 

Media Sources 

 

The newspapers included in our analysis are Rossiyskaya gazeta, Izvestiya and 

Komsomolskaya pravda. Rossiyskaya gazeta is a daily fully owned by the Russian 

government.
2
 It adheres to formal writing style, and features state laws, directives and official 

announcements, in addition to political commentary and news. Russia’s state agencies tend to 

have a subscription to daily issues of Rossiyskaya gazeta. Our second newspaper, Izvestiya, is 

also a daily newspaper, with a large readership pool. First printed in 1917 as one of the main 

official Soviet newspapers, it had been privatised in the early 1990s (Jones 2002). It is now 

owned by the National Media Group Company,
3
 which also has a 25 percent stake in Channel 

1.
4
 Izvestiya became known for aggressive pro-Kremlin news coverage in particular after the 

winter 2011-2012 anti-government protests in Russia. Our third newspaper is the daily 

Komsomolskaya pravda, a tabloid-style source. It is owned by the ESN Groups that belong to 

Grigory Berezkin who made his fortune in the energy industry and currently sits on boards of 

a number of state corporations, notably the Russian Railroads Corporation.
5

                                                 
2
 “O gazete,” Rossiiskaya gazeta, https://rg.ru/about/, accessed 8

 
July 2016. 

3
 “Sostav holding,” NMG, http://nm-g.ru/#sostav-holdinga, accessed 8 July 2016. 

4
 “Osnovnyye etapy razvitiya gazety Izvestiya,” RIA Novosti, 13 February 2012, 

http://ria.ru/spravka/20120313/592628788.html, accessed 8
 
July 2016. 

5
 “Grigory Berezkin,” Forbes, 21 March 2013, http://www.forbes.ru/profile/grigorii-berezkin, 

accessed 8
 

July 2016; “Sovet direktorov,” Rossiiskie Zheleznye Dorogi, 

 

https://rg.ru/about/
http://nm-g.ru/#sostav-holdinga
http://ria.ru/spravka/20120313/592628788.html
http://www.forbes.ru/profile/grigorii-berezkin


15 

 

By many accounts, television has been a key source of information for many 

Russians, particularly as print newspaper circulation dwindled in the 1990s (Akhterov, 2011; 

Cottiero, Kucharski, Olimpieva, & Orttung, 2015; Enikolopov, et al., 2011; McNair, 2000; 

Mickiewicz, 2008; Nelson, Orttung, & Livshen, 2015; Oates, 2006; Smaele, 2010; Smyth & 

Oates, 2015). For our analysis, we selected three leading state TV channels: Russia 1, 

Channel 1, and NTV. Russia 1 is fully state owned and forms part of the All-Russian State 

Television and Broadcasting Company (VGTRK) group.
6
 Channel 1 is regarded as Russia’s 

leading TV channel. The Russian state owns a majority 51 percent stake in the company, 

while the closed joint stock company National Media Group owns 25 percent
7
; the Kremlin-

friendly oligarch Roman Abramovich owns a 24 percent stake.
8
 NTV is owned by Gazprom 

Media and is widely regarded as a Kremlin-controlled outlet.
9
 

We also selected three sources that fall outside of Kremlin’s control
10

 in the period 

under investigation in this paper: Rosbalt, Interfax, Novaya gazeta, and Namarsh.ru. 

                                                                                                                                                        

http://rzd.ru/ent/public/ru?STRUCTURE_ID=5185&layer_id=5554&id=1209, accessed 8
 

July 2016. 

6
 “O kompanii,” VGTRK, http://vgtrk.com/#page/221, accessed 8 July, 2016. 

7
 “Sostav holding,” NMG, http://nm-g.ru/#sostav-holdinga, accessed 8 July 2016. 

8
 “Kto vladeyet SMI v Rossii: Vedushchiye holdingi,” BBC Russian Service, 11 July 2014, 

http://www.bbc.com/russian/russia/2014/07/140711_russia_media_holdings, accessed 8 July 

2016. 

9
 “O kompanii,” Gazprom Media, available at: http://www.gpm.ru/ru/about/index, accessed 8 

July 2016. 

10
 We prefer not to use the term “independent sources” because the ownership structure of 

many news outlets is likely to influence their editorial line.  

http://rzd.ru/ent/public/ru?STRUCTURE_ID=5185&layer_id=5554&id=1209
http://vgtrk.com/#page/221
http://nm-g.ru/#sostav-holdinga
http://www.bbc.com/russian/russia/2014/07/140711_russia_media_holdings
http://www.gpm.ru/ru/about/index


16 

 

Coverage of protest by the news agencies Rosbalt and Interfax is included to control for the 

nature of the event in our framing and keyword analyses. Because these sources often 

reproduce material broadcast in state-controlled sources, we cannot treat them as fully 

reliable benchmarks against which to compare media control and manipulation in the 

Kremlin-controlled sources.  For those latter purposes, we therefore employ Novaya gazeta 

and Namarsh.ru. Rosbalt is generally known to provide relatively impartial political news 

coverage, though it is also not known to be a source associated with Russia’s political 

opposition. Nevertheless, similar to other media sources that fall outside of Kremlin’s 

control, Rosbalt had been subjected to state-sponsored harassment.
11

 Interfax is a non-

governmental media agency that is likewise considered to be a source of comparatively 

balanced media coverage (Boyd-Barrett 2014). Like Rosbalt, it is not a source associated 

with Russia’s political opposition or one preoccupied with exposing corruption in the 

echelons of power. By contrast, Novaya gazeta is an online newspaper that is not only widely 

regarded as a source of independent news, but is known for investigative reporting on 

Russian politics and for staunch criticism of Russia’s ruling regime. The newspaper’s 

journalists suffered numerous instances of state-sponsored harassment and intimidation. Our 

third source of independent coverage of protest, Namarsh.ru, is a web platform exclusively 

dedicated to reporting protests occurring across Russia. The website had been set up by the 

political opposition activist and chess champion Garry Kasparov. Although it is known to be 

of liberal-leaning orientation and so it may under-report labour forms of activism like strikes, 

                                                 
11

 The editor of Rosbalt, Natalya Cherkasova, is married to Viktor Cherkasov, who occupied 

senior positions in the Government and Security services. This however, has been regarded as 

providing the outlet with a certain degree of protection from harassment suffered by other 

media sources. Interview with a Rosbalt correspondent, December 2015. 



17 

 

Namarsh.ru is regarded as one of the most systematic sources of data on Russia’s protest 

activism. The web posts are based on dispatches from a network of Moscow-based and 

regional correspondents and activists sympathetic to the cause of the opposition and therefore 

interested in ensuring the most comprehensive harvesting of published and online reports on 

protest. The reports encompass both small-scale Pussy Riot-style acts and large-scale 

demonstrations involving tens of thousands of people with diverse political preferences. They 

include news about localised political protests with a variety of issues, such as demands to 

remove a corrupt mayor, as well as those targeting national authorities. Because Namarsh.ru 

is almost exclusively dedicated to the coverage of protest, in contrast to the other, 

mainstream, sources employed in our analysis, it provides us with additional baseline data 

against which to compare coverage of protests by other sources, both state and non-state. 

 

Data Collection 

 

For our electronic content analysis of news stories, we harvested TV transcripts and 

newspaper articles from the Integrum Russian news database by employing the search term 

“protest*” (“протест*”). Where online editions of the news sources were available in the 

database, they were also downloaded but stored separately from the print or broadcast 

editions. The total number of news stories downloaded for the 1 January 2011 to 31 

December 2013 period, is 31,068. We present a breakdown of the figure in Table 1. The 

number of TV transcripts for Channel 1 is small because its broadcast edition is available 

only from 31 July 2012. We are however able to use online news as a proxy for news 

coverage for the earlier months considering that there is little difference between online and 

offline editions in that period. (We discuss the similarities between online and broadcast 

content in the Supplementary Appendix, SA 1). We excluded stories about protests in other 



18 

 

countries by employing a geographic classifier developed by Watanabe (2016b). The 

classifier ensures that at least 90 percent of protest material analysed covers Russian protests. 

(Details on the classifier are contained in SA 2).  

Since our corpus of 7,689 full-text news stories is still too large for in-depth “human” 

text analysis, and considering that human coders are less capable of coding documents 

spanning three years highly consistently, we performed dictionary-based content analysis by 

constructing a disorder-freedom to protest framing dictionary from scratch. The dictionary 

construction technique that we use, which was developed by Kohei Watanabe (2016a) and 

which is in turn based on the work by Peter Turney and Michael Littman (Turney & Littman, 

2003), is called Latent Semantic Scaling (LSS). LSS enables the construction of domain-

specific dictionaries for content analysis from corpora with either manually chosen 

exemplary words (“seed words”) or human-coded documents that are then used in machine 

content-analysis (Watanabe 2015a). In the latter approach, the computer program “learns” 

what news stories should be given low or high scores on a particular topic of interest (in our 

case, protest) based on scores assigned to randomly-selected batches of news stories by 

human coders. This process is known as “supervised machine learning.” We adopted the 

supervised approach in dictionary making because of the challenges of identifying seed 

words representing the social disorder and freedom dimensions of framing. Further details on 

the dictionary construction process are provided in SA 3 and SA 4.  

 

 

 

 

 



19 

 

 

 

  Newspaper TV Online Newswire 

Izvestiya 1,315 - 3,650 - 

Komsomolskaya pravda 1,605 - 5,496  - 

Rossiyskaya gazeta 1,682 - 0  - 

Channel 1 -  840 2,342  - 

NTV -  3,180 4,035  - 

Russia 1 -  4,386 0  - 

Rosbalt -  - - 6,097 

Interfax -  - - 9,460 

Novaya gazeta -  - 1,584 - 

Namarsh.ru -   - 953 - 

Total 4,602 8,406 18,060 15,557 

 

Table 1: Number of state-controlled media news stories downloaded 

 

 

Statistical analysis 

 

Media control 

 

We begin by obtaining numbers of news stories published within seven-day periods 

by the state-controlled news sources in order to identify key episodes of popular protest in 

Russia in the period 2011-2013 that received wide coverage in state-controlled media. 

Analysing what protests received substantial coverage and how the coverage of similar events 

varied over time would in turn help us ascertain whether state-controlled media restrict—that 

is, control—the coverage of particular events depending on the issue dimension of street 

contention. Figure 1 allows us to see distinctive spikes of news coverage during that period, 

from which we selected four largest bursts of news about popular protests for our analysis.  

 



20 

 

 

 Figure 1: 7-day moving average, volume of news on protests 

 

The first news burst falls on 8 December 2011 (S1), that is, the period immediately 

following the 5 December 2011 Parliamentary elections that were widely condemned as 

fraudulent. Fuelling protests was also the announcement by the then President Dmitry 

Medvedev, in October 2011, that Vladimir Putin will contest the March 2012 Presidential 

elections. The announcement angered many Russians in that it signalled the potential end to 

Medvedev’s political reforms. Although analysts doubted the depth of Medvedev’s 

commitment to liberal democracy, he pursued a range of popular initiatives, including 

allowing for a relatively permissive environment for street activism (Gel'man, 2013).  

The second period (S2), around 8 May 2012, falls on mass protests that followed the 

re-election of Vladimir Putin. The protest, which the opposition termed “March of the 

Millions” and which took place in Moscow on the eve of the Presidential inauguration, 

featured skirmishes between some protesters and the police. These events came to be known 

as the “Bolotnaya disturbances,” named after the square towards which the protesters were 

heading. Both the opposition activists and police accused the other party of instigating 



21 

 

clashes. Some four hundred activists were arrested following the Bolotnaya protests. A 

number of activists were given harsh sentences; several continue to remain in custody.  

The third news burst (S3) corresponds to 20 October 2012, following the state 

media’s allegations that the opposition is conspiring to overthrow the regime. The allegations 

were initially aired on 5 October 2012 in the “The Anatomy of Protest-2” (Anatomiya 

protesta-2) television documentary on NTV.
12

 The documentary “exposed” the reportedly 

externally-funded plot of the leader of the opposition Left Front movement, Sergey 

Udal’tsov, to provoke disorder in the country. The claims were based on supposed 

eavesdropping of Udal’tsov’s conversation with an “emissary” of Mikhail Saakashvili, who, 

as leader of Georgia’s Colour Revolution, was now allegedly supporting a plot to unseat 

Putin. The claims were then widely reproduced across Russia’s state-controlled media outlets 

and served as a basis for arrests and persecution of anti-regime activists.  

The fourth news burst (S4) falls on 15 October 2013 and coincides with media 

coverage of nationalist rallies and riots following the murder on the 10
th

 of October of a 

young Russian man, Yegor Shcherbakov. Shcherbakov had been knifed to death allegedly by 

a trader from Azerbaijan when he was walking with his girlfriend past a large vegetable 

market and trade warehouse in Biryulyovo, a suburb of Moscow known for its large 

concentration of migrant workers. Following the murder, what began as a peaceful protest 

gathering of a handful of distressed neighbourhood residents, degenerated into violence and 

                                                 
12 The “Anatomiya protesta-1” documentary was aired on 15 March 2012 and alleged that 

protesters were paid to attend the anti-regime rallies and that protests were stage-managed by 

America. See http://www.kp.ru/daily/25961/2901269/ (accessed 5 December 2015). See also 

http://rbth.co.uk/articles/2012/10/12/documentary_stirs_trouble_for_opposition_19039.html 

(accessed 5 December 2015). 

http://rbth.co.uk/articles/2012/10/12/documentary_stirs_trouble_for_opposition_19039.html


22 

 

vandalism involving hundreds of football hooligans, Russia’s neo-Nazi groups, and ordinary 

citizens. Many of the rioters—over 450 had been arrested on October 14 (Fitzpatrick, 

2013)—were promptly released.  

We found the highest number of news stories in S1: 207 stories on protest appeared in 

our state-controlled sources during a period of two weeks before and after the date when the 

large spike in coverage was observed. The second largest volume of news coverage is in the 

S2 cluster, with 210 news stories. The S3 and S4 news clusters feature fewer stories; there are 

167 and 129 stories in the S3 and S4 clusters, respectively. Overall, while there is some 

variation in the volume of coverage of protest among the four clusters, we do not find 

evidence that state-controlled media refrained from covering the large-scale anti-regime 

protests that occurred in the winter and spring of 2011-2012; or, as the coverage of the 

Biryulyovo events (S4) indicates, that it shied away from covering other protests and 

disturbances—what we refer to as the control of the media’s response to public discontent.  

Nonetheless, there is a possibility that important anti-regime protest events are not 

covered in our dataset of regime-controlled media stories. To reject this possibility, we 

collected all the articles that mention protests and that are harvested by Namarsh.ru (red line, 

Figure 1) during the period of investigation. We assume that Namarsh.ru is unlikely to refrain 

from covering anti-regime or other large-scale protest events. We can confirm based on these 

alternative data that there is no surge in the number of stories on protest other than in the 

periods covered by clusters obtained by analysing state media coverage of protest.  

 

 

 

 

  



23 

 

 Date of news 

spike 

Issues Regime as 

key target 

Size of 

cluster 

S1 8 December 

2011 

Duma election Yes 568 

S2 8 May 2012 Presidential election Yes 595 

S3 20 October 2012 Allegations of planned mass 

protests and disturbances 

aimed at dislodging the 

regime; trials of activists 

engaged in past protests and 

“plotters” of future rallies 

Allegations of 

planned 

protests 

targeting the 

regime 

408 

S4 15 October 2013 Migration/immigration/non-

Russian minorities 

No 295 

 

Table 2: Characteristics of clusters 

 

Media manipulation 

 

We now turn to analysing variations in the semantic nuances of the coverage of 

protest in state-controlled media sources—what we refer to as the manipulation aspect of the 

media’s response to public discontent. This part of the analysis will also help us ascertain 

whether the regime’s manipulation strategies vary depending on the issues of protest. In our 

computerized content analysis, we coded all news stories on protests on a scale of disorder 

versus freedom to protest employing our author-constructed dictionary. Higher values on the 

score indicate a greater tendency to employ a freedom to protest frame, while lower values on 

the score indicate a tendency towards employing a disorder frame. Figure 2 provides a visual 

illustration of the observed variations in framing scores in all the articles in our corpus of 

state-controlled news in 2011-2013; each circle in the figure indicates framing scores of 

individual articles. The local regression line is clearly showing a shift toward the freedom to 

protest frame between S1 and S2, and a sharp drop in the direction of the disorder frame 

between S2 and S3; following S3, there is a gradual upward shift in the direction of the 



24 

 

freedom to protest frame until S4; after S4, we do not observe a dip in the direction of the 

disorder frame. Furthermore, we observe significant variation in news coverage in S3 and S4. 

Specifically, S4—that is, the period corresponding to the Biryulyovo riots—is significantly 

less likely to feature a disorder frame compared to S3—that is, the spike in news 

corresponding to “exposure” of alleged plots to stage anti-regime protests and disturbances. 

 

 

  

Figure 2: Framing of protests by state-controlled media and news agencies, October 

2011-December 2013 

 

A more direct comparison of the S1, S2, S3, and S4 clusters is presented as a box plot 

in Figure 3. The ANOAVA test that we performed on the data reveals that the differences of 

cluster means are very strongly significant (p<0.001); pairwise comparison of cluster means 

employing Tukey’s test also shows that differences are highly significant (p<0.001) with the 

exception of the means scores between the S1 and S4 clusters (p=0.015); the largest 



25 

 

differences are found between the S2 and S3 (-17.8 points; p<0.001); and the S1 and S3 (1.17 

points; p<0.001) clusters. Thus, we observe a significant trend of the media framing of 

protest as disorder in the period following the re-election of Putin as President in 2012; this 

trend starkly contrasts with coverage of nationalist protests and riots in October 2013 (S4), 

which were significantly more likely to be covered as freedom to protest in state media.  

 

Figure 3: Quantile ranges of framings scores of news stories published by the state-

controlled media 

 

To further ascertain whether the tone of framing was applied—and shifted across 

news clusters—systematically, we augment our analysis of framing with three additional 

tests. Our first test concerns differences in the diversity in news content depending on 

whether the media are more, or less, likely to employ the freedom to protest versus the 

disorder framing of protests. This analysis rests on the assumption that when there is no 

systematic media manipulation, news producers employ diverse sets of words (including very 

positive or very negative words) in politically-sensitive news stories, such as those about anti-

regime protests. By contrast, we assume that the vocabulary employed by news producers is 

more restricted when the media are manipulated. Such word usage in news content can be 



26 

 

quantified in terms of lexical polarity defined as log-transformed standard deviation of word 

scores (Lowe, 2008). 

Figure 4 shows the differences in lexical polarity between stories that are more likely 

to employ a freedom to protest frame (for the sake of brevity here referred to as “positive” 

framing) as opposed to those that are more likely to opt for the disorder (“negative”) framing. 

The difference between negative and positive stories separated by median scores in lexical 

polarity is only marginally significant (p=0.019) in the t-test for S1, but is strongly significant 

(p<0.001) in S2 and S3. Lexical polarity is high in positive stories in S2 and in negative 

stories in S3; this is in line with the overall positive shift in S2 and negative shift in the 

framing of protest S3 (Figure 3). However, lexical diversity in positive and negative stories 

becomes nearly equal in S4, losing statistical significance (p=0.053). The statistically 

significant variations are not only due to the large sample size considering that all of the 

individual news sources but Russia 1 showed similar patterns.
13

 We also applied similar 

analysis to our non-state controlled media sample (Novaya gazeta, Namarsh.ru), but found 

that variations in lexical polarity are statistically insignificant (p>0.1) (Figure 5). These 

results suggest that news producers in Russia’s state-controlled media were able to generate 

content less freely in the negative stories in S2 and in the positive stories in S3. These 

                                                 
13

 The significance of the differences in individual sources is as follows: NTV (p=0.47 in S1; 

p<0.002 in S2; p<0.001 in S3; p=0.71 in S4); Russia 1 (p=0.71 in S1; p=0.65 in S2; p=0.29 in 

S3; p=0.80 in S4); Channel 1 (p=0.60 in S1; p=0.04 in S2; p=0.02 in S3; p=0.53 in S4); 

Izvestiya (p=0.12 in S1; p=0.04 in S2; p=0.004 in S3; p=0.24 in S4); and Komsomolskaya 

pravda (p=0.64 in S1; p=0.008 in S2; p=0.82 in S3; p=0.04 in S4). The Rossiyskaya gazeta 

news stories sample was very small. In interpreting these results, less strict criteria for p 

values should therefore apply.  



27 

 

patterns are in turn suggestive of fingerprints of manipulation of news coverage of protests in 

Russia’s state-controlled media in the period encompassing the news clusters. 

  

 

Figure 4: Lexical polarity in positive and negative stories in state-controlled media 

 

 



28 

 

 

Figure 5: Lexical polarity in positive and negative stories in Novaya gazeta and 

Namarsh.ru 

  

It is logical for us to assume that variations in the framing of protests may be affected 

by the nature of the event itself. Therefore, in our second test of the presence of systematic 

element of manipulation in state media’s framing of protest we take this possibility into 

account and incorporate coverage of the same events by our non-Kremlin-controlled news 

agencies as a control/ benchmark. We regard the estimated differences between the state-

controlled and non-state-controlled (Novaya gazeta and Namarsh.ru) sources’ and news 

agencies’ coverage of protest in S1 as a yardstick that would aid us in gauging relative 

changes in protest framing in the subsequent clusters. This approach is justified both 

theoretically and empirically: S1 corresponds to unprecedented in scale mass protests against 

the Russian ruling class, the magnitude of which by many accounts caught the regime by 



29 

 

surprise. Consistent with our assumption about a potential time lag between an unprecedented 

in nature or scale protest event, and the regime’s response to it, we did not find imbalance in 

lexical polarity between the positive and negative stories in S1. 

For this analysis, we applied a hierarchical regression model with source indicator, 

cluster indicators, and their interactions as explanatory variables nested by day. This model 

will help us control for daily variation in framing scores, which may lead to the 

underestimation of significance between sources. Note that although we adopted a very 

restrictive criterion of statistical significance (p<0.01) in the above analyses using aggregated 

sources, we return to a more conventional threshold of p<0.05 in the following analysis of 

individual sources. We dropped Rossiyskaya gazeta from this part of the analysis altogether 

because the number of stories on protest was too small. In analysing the interaction terms of 

the regression model (Figure 6), we found that all of our state-controlled media sources 

covered the S2 protests significantly more positively than they did the protests reported in S1 

(p<0.05).  By contrast, we do not find a statistically significant difference between S1 and S2 

in terms of lexical polarity in protest coverage by the non-state-controlled sources Novaya 

gazeta and Namarsh.ru. In S3, however, with the exception of Russia 1, we find that all of 

our state-controlled sources covered protest similarly to their coverage in S1 in terms of the 

nuances of framing—that is, they trended in the direction of the disorder narrative about 

protest (p<0.05). By contrast, the non-state-controlled Novaya gazeta shows no change in the 

framing of protests and Namarsh.ru features even more positive protest framing in S3 as 

compared to the S1 cluster. Finally, in analysing coverage of the S4 events, we observe that 

Russia 1 and Channel 1 essentially break ranks with the other news sources—both state-

controlled and non-state-controlled ones—in that they appear to have been significantly more 

likely (p<0.05) to employ a freedom to protest (positive) frame in covering the S4 Biryulyovo 

protests and nationalist riots than they did in covering the S1 anti-Putin rallies.  



30 

 

 

 

 

 

Figure 6: Changes in framing in state-controlled and non-state-controlled media 

relative to framing in the news agencies (bars represent 95% confidence intervals) 

 

The above results indicate that when the magnitude of anti-regime anger became 

evident after the December 2011 rallies, state media sources began to project a relatively 

positive narrative about protests—the freedom to protest frame—only to switch gears after 

the Spring 2012 Bolotnaya rallies and, by autumn 2012, to employ frames stigmatizing 

protests. In performing this set of robustness checks, we also observe that when it comes to 



31 

 

coverage of the S4 protests, the general trend is for state-controlled newspapers to employ 

similar framing to that employed in the coverage of the S1 protests—that is, there is little 

evidence to suggest that the Biryulyovo protests, despite being significantly more violent, 

were more likely to be presented in the state media in terms of disorder. Moreover, we 

observe that the two most widely watched TV outlets—the Russia 1 and Channel 1 were 

significantly more likely to trend in the direction of freedom to protest framing in the 

coverage of the S4 protests as compared to the framing of protests by these sources in S1. 

This paradoxical result indicates that these media channels were in essence siding with the 

nationalist protesters and rioters, who were in turn venting their anger against migrants, 

foreigners, and other “outsiders.” This result echoes the findings of other scholars, who have 

argued that in the beginning of 2012, the state-controlled TV channels in particular, began to 

engage in systematic nationalist and anti-migrant rhetoric, as one way of boosting the flailing 

support for the Putin regime (Hutchings and Tolz 2015). 

In our final, third, set of tests, we employ a simple keyword search technique to 

ascertain what issues advanced by protesters were highlighted in particular by the state-

controlled sources. The keywords for this analysis were chosen based on recent studies of 

protest activity in Russia, which have distinguished between protest issues and agendas in 

terms of wage- and housing-related concerns; political agenda, as would be the case with 

electoral rallies challenging electoral misconduct; and urban/ post-material rallies, prominent 

among which are protests against illegal construction, ecological harm, and corruption of 

street-level bureaucrats dealing with housing and construction permits and cultural 

preservation (Lankina, 2015; Robertson, 2011). In what has been characterized as protest 

issue fluidity (Lankina, 2015), these various concerns could feature in both the anti-regime 

rallies of the kind observed in the winter of 2011-2012, and in the urban protests and riots of 

the kind that occurred in Biryulyovo where anti-migrant rhetoric meshed with anger against 



32 

 

the local authorities’ failure to address local poverty and corruption of street-level 

bureaucrats. (Such as permissive attitude towards criminality in the sprawling markets and 

trade warehouses in Russia’s suburbs). We therefore searched our dataset for keywords 

related to construction (“строительств*” or “застройк*” or “дольщик*”), wage 

(“заработн*” or “плат*”), immigration (“приезж*” or “мигрант*”), ecology 

(“экологическ*”), election (“выбор*”), and corruption (“коррупц*”). Combining keyword 

counts with framing scores would potentially allow us to perform more in-depth analysis of 

news content but this strategy presents endogeneity issues because some of these words are 

loaded with positive or negative scores in our framing dictionary. We therefore limit our 

analysis to exploring variations in the volume of news articles that contain the above 

keywords.   

 Figure 7 shows normalized frequencies of our keywords in news stories published by 

the state-controlled media in S1-S4. As expected, a large proportion (84 percent) of the S1-S2 

news stories in the state-controlled media featured frequent mentions of elections; this is 

consistent with the fact that state-controlled media did not refrain from covering the anti-

regime street protests in which citizens rallied around the issue of electoral fraud. Although 

the share of stories in our protest news sample featuring the keywords related to wage (14 

percent) and corruption (21 percent) was quite high in the S4 time period corresponding to 

the Biryulyovo riots, we also found a surge in frequency of mentions of migration/ 

immigration. While less than 2 percent of protest stories contained these terms in the earlier 

time periods, for S4 the figure is 22 percent. Again, this finding would appear unremarkable 

considering that protesters and rioters in Biryulyovo rallied against non-ethnically Russian 

migrants and immigrants. 

 When we compare and contrast the frequencies of words related to specific protest 

issues in the state-controlled sources and news agencies, interesting contrasts emerge 



33 

 

however. In the non-state controlled media (Figure 8), we do find variations in the frequency 

of keywords, which in turn suggests that different media sources chose to highlight particular 

aspects of the causes advanced in rallies, over others. Similar to the pattern observed for the 

state-controlled media, we find that the frequency of the migration/ immigration keywords 

also increased in the S4 cluster in the news agencies. Nevertheless, only 10 percent of stories 

that featured in the non-state controlled media in the S4 period contained the migration/ 

immigration-related keywords, half the number of those in the state-controlled media; 

instead, mentions of wage in the non-state controlled media sharply increase to 19 percent in 

this period. In Namarsh.ru and Novaya gazeta (Figure 9), we do not find stories with 

mentions of migration/ immigration in S4, and references to wages remained approximately 

at the same level as in S3 (11 percent). Thus, the state-controlled media clearly, more than the 

non-state-controlled sources, sought to emphasize the nationalist, rather than the socio-

economic, aspect of the protesters’ grievances in the Biryulyovo events.  

 

 



34 

 

 

Figure 7: Frequency of keywords related to protest agendas in state-controlled media 

 

 



35 

 

 

Figure 8: Frequency of keywords related to protest agendas in news agencies 

 

  

 



36 

 

 

Figure 9: Frequency of keywords related to protest agendas in Namarsh.ru and Novaya 

gazeta 

  

  



37 

 

Discussion 

 

In what dovetails with earlier research about regime responses to complex media 

landscapes in modern-day autocracies, our analysis suggests that state-controlled media 

provide substantial coverage of mass protests even when they openly target the regime. In the 

case of the unprecedented in scale mass protests of 2011-2012, the sheer size of the “March 

of the Millions,” widely discussed in non-state-controlled newspapers and online social 

media, made it impossible for the regime to hide the event from public eyes. Simply 

pretending that these events did not happen would discredit state-controlled media, 

compromising the effectiveness of future media manipulation strategies. Yet, we also find 

that Russian state-controlled media do resort to both the media control and manipulation 

tactics in coverage of large-scale protest events—in ways that may not be always 

straightforwardly apparent absent systematic media analysis over time and across news 

outlets. The choice of tactics is in turn contingent upon the issues around which protesters 

rally and the targets of their grievances. Furthermore, the regime also tailors its responses to 

the evolving processes of citizen mobilization in a dynamic fashion.  

The observed imbalance in lexical polarity in news stories published by state-

controlled media supports our first hypothesis (H1), namely that large-scale anti-regime 

political protests will trigger regime responses in the form of imposition of control over 

production of media content. Furthermore, we also find support for (H2), in that large-scale 

anti-regime political protests will lead the media to frame them in terms of disorder (media 

manipulation), but, in what supports H3, the shift towards negative framing will occur with 

some time lag, reflecting a learning effect because unprecedented in scale mobilizations may 

find the regime unprepared or unawares. Indeed, as our analysis also shows, early on in the 

protest cycle, the regime sought to systematically project a positive spin on protests, framing 



38 

 

them in terms of freedom to protest, only to switch gears later on when this tactic failed to 

pacify the publics and protests continued. When it comes to the issues dimension of protest, 

we do not find support for (H4) which suggests that large-scale protests in which the regime 

does not appear as a key target would still trigger imposition of greater control over media 

content. Instead, in what supports our final hypothesis (H5), our analysis of coverage of the 

Biryulyovo events indicates that not only do such protests fail to intensify control over media 

content, but they are also less likely to be framed in leading state media in terms of disorder 

as compared to anti-regime protests. Taken together, our study highlights the inter-connected 

nature of responses to the different protest events: not only do rulers learn from past events in 

fashioning their responses to protests, but they also strategically leverage protests with 

particular agendas for regime-reinforcing purposes.  

Our analysis has important implications for the wider comparative theorizing into 

authoritarian vulnerabilities and resilience. Much of our awareness about responses to protest 

in authoritarian states comes from studies of China. Yet, not only is there considerable 

disagreement among China scholars themselves about the regime’s policy strategies to deal 

with discontent, but we have also yet to systematically ascertain the extent to which the 

particular strategies are mirrored in other autocracies (Chen, 2012; Dimitrov, 2008; King, et 

al., 2013; Lorentzen, 2013).  

When it comes to theorizing into media coverage of nationalist protest in particular, 

our findings differ from those of King et al. (2013) who have studied responses to nationalist 

mobilization, among other protest causes in China. They find that ethno-nationalist 

mobilizations are perceived to be highly dangerous and are to be nipped in the bud even if in 

those mobilizations the regime is glorified, but the minorities—or external groups—are 

stigmatised. We owe our intellectual debt to King et al.’s study because it provides perhaps 

the most sophisticated analytical lens for scholars to begin to make sense comparatively 



39 

 

about how authoritarian state leaders deal with different kinds of protests beyond the high-

profile “Colour revolution”-type scenarios. Yet, the patterns uncovered in our own study of 

Russia are more in tune with arguments that other scholars have made about Chinese leaders’ 

responses to ethno-nationalist protest, and who have variously characterised these responses 

in terms of ambivalence, tacit endorsement, manipulation, or even active encouragement 

(Dimitrov, 2008; Jones-Rooy, 2012; Morozov, 2012; Pei, 2012; Weiss, 2013). In fact, these 

assumptions would be in line with a long-standing line of social science inquiry into the 

political uses and abuses of ethnic and nationalist sentiment (Beissinger, 2002; Horowitz, 

1985; Wilkinson, 2004).   

Our analysis supports the argument that protests with a nationalist agenda (broadly 

defined) may not necessarily elicit a disorder frame even if anti-regime protests occurring 

around the same time may well elicit such a frame. This would be not only because 

nationalist protests often target a specific ethnic or religious group, the local authorities, or 

external powers (rather than state leaders), but because the regime would be tempted to 

strategically leverage these protests. Furthermore, even when the sentiment expressed in 

ethnic protests and riots may be at odds with the preferred—more tolerant and more 

inclusive—national idea, authoritarian power-holders may show adaptability to the domestic 

“public mood” (Hutchings and Tolz 2015, p. 101), tailoring the media narratives accordingly. 

Indeed, an in-depth study of the evolution of nationalist discourse on Russian state television 

conducted by Stephen Hutchings and Vera Tolz (2015) suggests that beginning around May 

2012, the two main widely-watched channels—Channel 1 and Russia—already engaged in a 

“sustained anti-immigration campaign.”
 
Although ethnically-exclusive rhetoric would have 

clashed with some Kremlin-supported thinkers’ Eurasianist idea that fused nostalgia for 

empire and soviet patriotism to offer a more tolerant and inclusive version of Russian 

nationalism, the regime ideologues also apparently took note of the unlikely alliance between 



40 

 

liberal forces in the political opposition and Russian nationalists, in the December 2011 

protests (Laruelle, 2008, 2014; Popescu, 2012; Umland, n.d.).  

We here also address a number of potential methodological concerns related to our 

study. An important challenge in pursuing frame analysis of protest on the disorder-freedom 

to protest scale, which we readily admit here, is semantic. As already noted, the nature of 

events themselves may significantly vary, thereby also influencing how they are portrayed in 

the news. Furthermore, as the event unfolds, it could acquire dimensions that may not be 

straightforwardly categorised as “protest.” Thus, a peaceful protest could degenerate into 

rioting and violence. Or, riots may simultaneously occur alongside peaceful rallies of 

citizens. Yet, the usage of the various terms may be itself instrumental—indeed, it is well 

known that autocracies routinely resort to the stigmatisation of political opponents. Frame 

analysis would precisely capture the negative tone of coverage of an otherwise peaceful 

protest if the word “riot” is also employed. Conversely, if a protest event degenerates into 

violence and disturbances, but the media minimise the use of terms like “riots,” “chaos,” 

“violence,” and “disorder,” this can be likewise indicative of the regime seeking to minimise 

negative coverage of popular anger and discontent. Careful attention to the wider political 

context in which framing occurs, and the nature of the events themselves, is therefore 

warranted. 

Relatedly, researchers applying frame analysis of protest in autocracies face the 

dilemma of either uncovering the full richness of framing peculiar to a particular national 

context—but, in the process, sacrificing the potential of the theory to travel to other 

countries—or adapting a semantic approach that has greater capacity to generate insights for 

media framing of protest elsewhere. For instance, in the Russian language—similar to its 

usage in English—, the word protest (протест) is routinely used to describe the kinds of 

street discontent that would be captured by the English word “protest.” There are also the 



41 

 

words “rally” (ралли) and “demonstration” (демонстрация). While those latter two words 

are routinely used in other contexts to describe protests, in Russia under Putin, the two terms 

have been also used often—though by no means exclusively—to refer to pro-regime events, 

as when citizens gather in public spaces to support, rather than to challenge, the regime 

(Smyth, Sobolev, & Soboleva, 2013). These semantic complexities thus warrant selectivity in 

opting for the keyword around which the analysis of semantic nuances of disorder-freedom to 

protest framing would be pursued. 

We are also alert to another potential concern about our methodological strategy. One 

is related to the temporal scope of our research, and another one—to the specific protests 

occurring in the time frame analysed—both raise issues of possible selection bias. The 

temporal scope of our analysis is December 2011, that is, when the large-scale anti-regime 

protests took place across Russia, and until December 2013, that is, immediately preceding 

the Kiev Euromaidan and Russia’s intervention in Ukraine and radical change in the 

geopolitical challenges confronting Russia’s regime. The choice of December 2011 as the 

starting point of our analysis is motivated by the interest in exploring how large-scale anti-

regime political mobilization triggers a series of tactical changes in media control and 

framing of protest over time. Thus, our concern is not to explain the occurrence and intensity 

of protest—in which case, we would be selecting the 2011 protests as a starting point, on the 

dependent variable (Geddes, 1990). While we are aware of the general deterioration of media 

freedoms in Russia following Putin’s inauguration to serve his third Presidential term in 

March 2012, the paucity of systematic analysis of state media’s framing of protest over time 

in the existing literature leaves us in fact agnostic about the precise nuances of framing. Of 

course, to analyse the learning dimension of media/ regime responses to protest, we could 

have chosen a time period preceding 2011. Yet, in so doing, we also confront the issue of 

infinite regress: responses to protests occurring before 2011 had been likewise shaped by past 



42 

 

large-scale rallies—in fact, we know that Putin had been deeply shocked by the perestroika-

era protests in the USSR and Central Europe, which would have surely left a cognitive 

imprint on him (Hill & Gaddy, 2013). Unfortunately, similar to other scholars developing 

new techniques for analysing media control and manipulation in autocracies, we are forced to 

restrict the temporal coverage of our analysis. Learning from external events in neighbouring 

states is also a potentially significant variable in influencing how rulers respond to domestic 

protests (Bunce & Wolchik, 2011; Koesel & Bunce, 2013), hence the decision to restrict the 

end point of our analysis to December 2013 that is, to the period immediately preceding 

Russia’s intervention in Ukraine in response to the Euromaidan-related political events. We 

analyse how external events shape domestic coverage of protests; and how the Russian media 

frame protests in Ukraine, in separate papers. 

The above limitations notwithstanding, we believe that our study is a promising step 

in the direction of systematically incorporating media control and manipulation measures into 

analysis of both rulers’ resilience building strategies and of the effects of these strategies on 

public opinion formation. Because our dictionary and method are replicable, we suggest a 

number of further empirical extensions to our analysis that could enrich scholarship on 

protest dynamics in authoritarian contexts. Given what we know about the use of state 

resources to manipulate public information in Russia and other authoritarian states, it has 

become common in survey research to ask respondents to identify sources from which they 

derive news. While some surveys provide a list of newspapers and TV channels in the 

questionnaire, others limit the media questions to ascertaining whether television or the 

Internet is the main source. Neither of these strategies, in our view, adequately captures how 

state media outlets can mould public opinion. Considering the overwhelming cross-national 

evidence about the persuasive power of specific media messages (Enikolopov, et al., 2011; 

Iyengar & Kinder, 1987), it is imperative for scholars of public opinion in autocracies to 



43 

 

employ more nuanced measures of media influence than simple measures of exposure. 

Fortunately, our framing measures could be easily incorporated into multiple regression 

analysis—for instance, as additional right-hand variables in cross-sectional time series 

models gauging the determinants of public support for leaders and how support levels shift 

over time; or public support for a “tough line” on protesters. They could be also leveraged in 

protest event count studies analysing how media stigmatisation of protest could undermine 

attempts by movement leaders to rally bystanders behind the protesters’ cause. Our framing 

analysis thus represents an important contribution to scholars’ theoretical and methodological 

toolkit for systematic analysis of media strategies to cope with public discontent in 

authoritarian settings.  

  



44 

 

References 

 

Akhterov, V. (2011). Voiceless Glasnost: Responding to Government Pressures and Lack of 

a Free Press Tradition in Russia. In R. S. Fortner & M. P. Fackler (Eds.), The 

Handbook of Global Communication and Media Ethics (pp. 677–699). Hoboken: 

Wiley-Blackwell. 

Beissinger, M. R. (2002). Nationalist Mobilization and the Collapse of the Soviet State. 

Cambridge, UK: Cambridge University Press. 

Bunce, V., & Wolchik, S. L. (2011). Defeating Authoritarian Leaders in Postcommunist 

Countries. New York: Cambridge University Press. 

Chen, X. (2012). Social Protest and Contentious Authoritarianism in China. New York: 

Cambridge University Press. 

Cottiero, C., Kucharski, K., Olimpieva, E., & Orttung, R. W. (2015). War of Words: The 

Impact of Russian State Television on the Russian Internet. Nationalities Papers, 

43(4), 533-555.  

Cottle, S. (2008). Reporting Demonstrations: The Changing Media Politics of Dissent. Media 

Culture and Society, 30(6), 853-872.  

Deluca, K. M., Lawson, S., & Sun, Y. (2012). Occupy Wall Street on the Public Screens of 

Social Media: The Many Framings of the Birth of a Protest Movement. 

Communication, Culture & Critique, 5(4), 483-509. 

Dimitrov, M. (2008). The Resilient Authoritarians. Current History, 107(705), 24-29.  

Egorov, G., Guriev, S., & Sonin, K. (2009). Why Resource-poor Dictators Allow Freer 

Media: A Theory and Evidence from Panel Data. American Political Science Review, 

103(4), 645-668.  



45 

 

Enikolopov, R., Petrova, M., & Zhuravskaya, E. (2011). Media and Political Persuasion: 

Evidence from Russia. [Article]. American Economic Review, 101(7). 

Entman, R. (1991). Framing US Coverage of International News: Contrasts in Narratives of 

the KAL and Iran Air Incidents. Journal of Communication, 41(4), 6-27.  

Fitzpatrick, C. A. (2013, 14 October). Their Brains are Like a Wrecking Ball. The 

Interpreter. 

Gamson, W. A., & Meyer, D. S. (1996). Framing Political Opportunity. In D. McAdam, J. D. 

McCarthy & M. N. Zald (Eds.), Comparative Perspectives on Social Movements (pp. 

275-290). Cambridge: Cambridge University Press. 

Geddes, B. (1990). How the Cases You Choose Affect the Answers You Get: Selection Bias 

in Comparative Politics. Political Analysis, 2, 131-150.  

Gehlbach, S., & Sonin, K. (2014). Government Control of the Media. Journal of Public 

Economics, 118, 163-171. 

Gel'man, V. (2013). Iz ognya da v polymya: Rossiyskaya politika posle SSSR (From Fire to 

Flame: Russian Politics after the USSR). St. Petersburg: BHV-Petersburg. 

Goffman, E. (1975). Frame Analysis: An Essay on the Organisation of Experience. 

Harmondsworth: Penguin Books, Ltd. 

Hamdy, N., & Gomaa, E. H. (2012). Framing the Egyptian Uprising in Arabic Language 

Newspapers and Social Media. Journal of Communication, 62(2), 195-211. 

Hassid, J. (2008). Controlling the Chinese Media: An Uncertain Business. Asian Survey, 

48(3), 414-430.  

Hill, F., & Gaddy, C. G. (2013). Mr. Putin: Operative in the Kremlin. Washington, D.C: 

Brookings Institution Press. 

Horowitz, D. L. (1985). Ethnic Groups in Conflict. Berkeley: University of California Press. 



46 

 

Hutchings, S., & Tolz, V. (2015). Nation, Ethnicity and Race on Russian Television. 

Abingdon, Oxon: Routledge. 

Iyengar, S., & Kinder, D. (1987). News That Matters. Chicago: University of Chicago Press. 

Jones-Rooy, A. E. (2012). Communication and Commitment: The Strategic Use of the Media 

in Autocracies. Ph.D. Dissertation, University of Michagan, Ann Arbor.    

King, G., Pan, J., & Roberts, M. E. (2013). How Censorship in China Allows Government 

Criticism but Silences Collective Expression. American Political Science Review, 

107(2), 326-343.  

Klein, A. (2012). Measuring Media Compliance and Divergence in the Nondemocratic Press 

System. Communication Monographs, 79(1), 115-136. 

Koesel, K. J., & Bunce, V. J. (2013). Diffusion-Proofing: Russian and Chinese Responses to 

Waves of Popular Mobilizations against Authoritarian Rulers. Perspectives on 

Politics, 11(3), 753-768.  

Lankina, Tomila. 2015. "The Dynamics of Regional and National Contentious Politics in 

Russia: Evidence from a New Dataset." Problems of Post-Communism 62 (1): 26-44. 

Lankina, Tomila, and Kohei Watanabe. 2017. "“Russian Spring” or “Spring Betrayal”? The 

Media as a Mirror of Putin’s Evolving Strategy in Ukraine." Europe-Asia Studies. 

Forthcoming. 

Laruelle, M. (2008). Russian Eurasianism: An Ideology of Empire. Washington, DC: 

Woodrow Wilson Center Press with Johns Hopkins University Press. 

Laruelle, M. (2014). Alexei Navalny and Challenges in Reconciling “Nationalism” and 

“Liberalism”. Post-Soviet Affairs, 30(4), 276-297. 

Lorentzen, P. (2013). Regularizing Rioting: Permitting Protest in an Authoritarian Regime. 

Quarterly Journal of Political Science, 8, 127–158.  

Lowe, W. (2008). Understanding Wordscores. Political Analysis, 16(4), 356-371.  



47 

 

McLeod, D. M., & Detenber, B. H. (1999). Framing Effects of Television News Coverage of 

Social Protest. Journal of Communication, 49(3), 3-23. 

McNair, B. (2000). Power, Profit, Corruption, and Lies: The Russian Media in the 1990s. In 

M.-J. Park & J. Curran (Eds.), De-Westernizing Media Studies (pp. 79-94). London: 

Routledge. 

Mickiewicz, E. (2006). The Election News Story on Russian Television: A World Apart from 

Viewers. Slavic Review, 65(1), 1-23. 

Mickiewicz, E. T. (2008). Television, Power, and the Public in Russia. Cambridge: 

Cambridge University Press. 

Morozov, E. (2012). The Net Delusion: The Dark Side of Internet Freedom. Philadelphia, 

PA: PublicAffairs. 

Nathan, A. J. (2003). Authoritarian Resilience. Journal of Democracy, 14(1), 6-17.  

Nelson, E., Orttung, R., & Livshen, A. (2015). Measuring RT’s Impact on YouTube. Russian 

Analytical Digest, 177, 2-9.  

Nelson, T. E., Clawson, R. A., & Oxley, Z. M. (1997). Media Framing of a Civil Liberties 

Conflict and Its Effect on Tolerance. The American Political Science Review, 91(3), 

567-583.  

Noakes, J. A., & Johnston, H. (2005). Frames of Protest: A Road Map to a Perspective. In J. 

A. Noakes & H. Johnston (Eds.), Frames of Protest: Social Movements and the 

Framing Perspective (pp. 1-29). Oxford: Rowman and Littlefield Publishers, Inc. 

Oates, S. (2006). Television, Democracy and Elections in Russia. New York: Routledge. 

Pei, M. (2012). Is CCP Rule Fragile or Resilient? Journal of Democracy, 23(1), 27-41.  

Peng, Z. (2008). Framing the Anti-War Protests in the Global Village: A Comparative Study 

of Newspaper Coverage in Three Countries. The International Communication 

Gazette, 70(5), 361-377.  



48 

 

Popescu, N. (2012). The Strange Alliance of Democrats and Nationalists. Journal of 

Democracy, 23(3), 46-54.  

Robertson, G. (2013). Protesting Putinism. Problems of Post-Communism, 60(2), 11-23.  

Robertson, G. B. (2011). The Politics of Protest in Hybrid Regimes: Managing Dissent in 

Post-communist Russia. Cambridge: Cambridge University Press. 

Rød, E. G., & Weidmann, N. B. (2015). Empowering Activists or Autocrats? The Internet in 

Authoritarian Regimes. Journal of Peace Research, 52(3), 338-351. 

Schedler, A. (2013). The Politics of Uncertainty: Sustaining and Subverting Electoral 

Authoritarianism. Oxford: Oxford University Press. 

Schedler, A. (Ed.). (2006). Electoral Authoritarianism: The Dynamics of Unfree Competition. 

Boulder, CO: Lynne Rienner. 

Smaele, H. d. (2010). In Search of a Label for the Russian Media System. In B. Dobek-

Ostrowska, B. Dobek-Ostrowska, M. Głowacki, K. Jakubowicz & M. Sükösd (Eds.), 

Comparative Media Systems: European and Global Perspectives (pp. 41-62). 

Budapest: Central European University Press. 

Smith, J., McCarthy, J. D., McPhail, C., & Augustyn, B. (2001). From Protest to Agenda 

Building: Description Bias in Media Coverage of Protest Events in Washington, D.C. 

Social Forces, 79(4), 1397-1423.  

Smyth, R., & Oates, S. (2015). Mind the Gaps: Media Use and Mass Action in Russia. 

Europe-Asia Studies, 67(2), 285-305. 

Smyth, R., Sobolev, A., & Soboleva, I. (2013). A Well-Organized Play. Problems of Post-

Communism, 60(2), 24-39.  

Snow, D. A., & Benford, R. D. (1992). Master Frames and Cycles of Protest. In A. D. Morris 

& C. M. Mueller (Eds.), Frontiers in Social Movement Theory. New Haven: Yale 

University Press. 



49 

 

Stockmann, D., & Gallagher, M. E. (2011). Remote Control: How the Media Sustain 

Authoritarian Rule in China. Comparative Political Studies, 44(4), 436-467. 

Svolik, M. W. (2012). The Politics of Authoritarian Rule. New York: Cambridge University 

Press. 

Toepfl, F. (2013). Making Sense of the News in a Hybrid Regime: How Young Russians 

Decode State TV and an Oppositional Blog. Journal of Communication, 63(2), 244-

265. 

Treisman, D., & Guriev, S. (2015). How Modern Dictators Survive: Cooptation, Censorship, 

Propaganda, and Repression. Discussion Paper Series: Development Economics and 

Public Economics. Centre for Economic Policy Research. London.  

Truex, R. (2014). Who Believes the People's Daily? Bias and Credibility in Authoritarian 

Media. Paper presented at the Annual National Convention of the American Political 

Science Association, San Francisco.  

Turney, P. D., & Littman, M. L. (2003). Measuring Praise and Criticism: Inference of 

Semantic Orientation from Association. ACM Transactions on Information Systems, 

21(4), 315-346.  

Umland, A. (2011). Could Russia’s Ultranationalists Subvert Pro-Democracy Protests? World 

Affairs.  

 Watanabe, Kohei. (2016a). Computer-Aided Dictionary Making: An Efficient Dictionary 

 Construction Technique for Content Analysis. Proceedings of the International 

 Conference on the Advances in Computational Analysis of Political Text. 

 Watanabe, Kohei. (2016b). Mapping International News Evaluation of Common Lexicon-

 Based and New Dictionary-Based Methods for Geographical Classification of News 

 Texts. Paper presented at the ICA Annual Conference, Fukuoka, Japan, 2016. 



50 

 

Way, L., & Levitsky, S. (2002). The Rise of Competitive Authoritarianism. Journal of 

Democracy, 13(2), 51-65. 

Weiss, J. (2013). Authoritarian Signaling, Mass Audiences, and Nationalist Protest in China. 

International Organization, 67(1), 1-35. 

White, S., Oates, S., & McAllister, I. A. N. (2005). Media Effects and Russian Elections, 

1999-2000. British Journal of Political Science, 35(2), 191-208. 

Wilkinson, S. I. (2004). Votes and Violence: Electoral Competition and Ethnic Riots in India. 

New York: Cambridge University Press. 

Zald, M. N. (1992). Culture, Ideology, and Strategic Framing. In A. D. Morris & C. M. 

Mueller (Eds.), Frontiers in Social Movement Theory. New Haven: Yale University 

Press. 

  



51 

 

Supplementary Appendix 

 

1. Information on online news content 

As noted in the paper, the number of TV transcripts for Channel 1 is small because its 

broadcast edition is available only from 31 July 2012 in the database. We report in the paper 

that we are able to use Channel 1 online news as a proxy considering that there is little 

difference between online and offline editions in that period as presented in our statistical 

analysis. We consulted the editorial staff of Izvestiya and Komsomolskaya Pravda, who 

confirmed that online news articles are produced by the same teams of journalists who work 

on print issues, and content featuring in the print editions represents a subset of the online 

editions. The Russia channel news programme Vesti journalists whom we contacted indicated 

that online news include posts harvested from external sources such as Runet, but we expect 

that the editorial policy would be to selectively exclude those on sensitive topics with 

undesirable coverage. We were not able to contact the editorial staff of the TV channels, but 

we assume that the above policy also holds true for those outlets.  

 

 

2. Geographical classification 

 

The 31,068 news stories about protests that we downloaded from the Integrum 

database of Russian news include both protests occurring in Russia and coverage of protests 

in other countries. To exclude stories about non-Russian protests, we introduced a 

geographical classifier. The classifier automatically constructs a large dictionary of proper 

names associated with specific countries, and achieves high accuracy while minimizing 

exclusion of relevant material. The original version of the classifier was developed by 

Watanabe (2016b) for identifying countries covered in news stories in international news 

research. We adopted the classifier to construct the Russian language geographical 

dictionary.
14

 For the purpose of dictionary construction, we also downloaded foreign news 

produced by the Russian news agency ITAR-TASS during the same period, and updated the 

dictionary each day using the stories for the best classification accuracy.  

The classifier identifies countries with the first- and second-highest levels of 

association with each of the stories. Identification of foreign and international stories is based 

on the scores assigned to each story by the classifier, and foreign stories are defined as those 

most strongly associated with countries other than Russia; international stories are those most 

strongly associated with Russia but not associated with other countries. After the removal of 

                                                 
1
 The challenge in adopting the system developed for English language texts was name entity 

recognition. In the original version of Newsmap, named entities were identified by 

capitalization however this strategy does not work for the Russian language because proper 

adjectives (adjectives derived from proper nouns such as “Russian” or “Muscovite”) are not 

capitalized. Proper nouns were identified based on capitalization, and their stems were then 

used to detect the relevant adjectives. 



52 

 

foreign or international stories, the proportions of domestic stories are approximately the 

same in newspapers, but much lower in Channel 1 and Russia 1. After the removal of protests 

that took place outside of Russia, the total number of news stories is 7,689 (Table 1). We then 

manually checked the data and found that the percentage of foreign news stories erroneously 

included in the dataset is only around 4 percent.  

 

 

Table 1: Number of domestic stories 

  Newspaper TV Online Newswire 

Izvestiya 451 (34.3%) - 1,061 (29.1%) - 

Komsomolskaya 

pravda 
504 (31.4%) - 960 (17.5%)  - 

Rossiyskaya gazeta 481 (28.6%) -  -  - 

Channel 1 -  99 (11.8%) 288 (12.3%)  - 

NTV -  802 (25.2%) 980 (24.3%)  - 

Russia 1 -  429 (9.8%)  -  - 

Rosbalt -  - - 2,059 (33.8%) 

Interfax -  - - 1,861 (19.7%) 

Novaya gazeta -  - 682 (43.1%) - 

Namarsh.ru -   - 952 (99.9%) - 

Total  1,436 (31.2%) 1,330 (15.8%) 4,923 (27.3%) 3,920 (25.2%) 

 

 

 

3. Protest framing dictionary construction 

 

We employed the Latent Sematic Scaling (LSS) technique developed by Watanabe 

(2016a) in constructing the protest framing dictionary to avoid heavy human involvement, 

which is time-consuming and often leads to arbitrary word selection. In the LSS dictionary 

construction process, we used a subset of the Russian news corpus containing 27 million 

words to select words relevant to protests and to estimate semantic distances between those 

words. Entry words in the dictionary are those frequently co-occurring (“collocation”) with 

the word “protest.” Only the top 10 percent of collocations most strongly associated with 

“protest” were entered into the dictionary.
15

 Semantic relations of entry words are estimated 

by a technique known as Latent Semantic Analysis (LSA) (Deerwester, Dumais et al. 1990). 

In order to calculate the words’ cosine distances accurately in a term-document matrix 

constructed from the corpus, we smoothed the large and sparse matrix utilizing the singular 

value decomposition (SVD) technique. The benefit of information about semantic distances 

                                                 
15

 For the feature word selection, target words of collocation are defined by a wild-card expression “protest*” (“протест*”), 

but words containing “test*” (протестир*) and “protestant” (“протестант*”) are ignored. The collocation window size is 10 

words and the association measure is log-likelihood ratio. 



53 

 

between words obtained by LSA in supervised dictionary making is that it allows to enter 

words into dictionaries that do not appear in the relatively small human-coded training set 

(Watanabe 2016). 

For the purposes of supervised LSS dictionary making, we manually coded two sets 

of news stories: a training set for dictionary construction and a test set for dictionary 

validation. In this manual content analysis stage, each sentence of the randomly-selected 

thirty news stories was coded for framing of protests on a five-point scale by the leading 

author of the paper (primary coder), and then aggregated into document scores by taking the 

average of sentence scores. Sentence-level coding is usually necessary in document scaling 

considering that human coders cannot make nuanced judgements reliably (Benoit, Conway et 

al. 2015). The scale for framing analysis is protest as social disorder—the disorder frame, 

versus protest as freedom to protest. The freedom to protest frame was defined as 

“democratic right to participate in protests; protests as acts of civic activism; protests as acts 

promoting democracy; protests as something people have a right to in a democratic state.” 

The protests as disorder frame was defined as “protests as leading to chaos and violence; 

protests as events potentially leading to a violent revolution; protests as destabilizing; protests 

as “paid for” (for instance, by the West) and therefore not genuine (proplachennyye); protests 

as acts organised by groups stigmatised by the regime in Russia and portrayed in a negative 

light, for instance by gay people (geyropa); protesters referred to as “fascists,” or as right-

wing “extremists.” 

The documents in the test set were also coded by two Russian research assistants 

(secondary coders) who possess postgraduate-level qualifications in the social sciences.
16

 The 

purpose of this secondary manual coding was to confirm that our analysis of framing is 

accurate and that the primary coding is replicable, while also providing performance 

benchmarks for machine coding. The scores assigned by the two secondary coders were 

averaged, and document scores were then calculated. The level of correspondence in 

document scores measured by Pearson’s correlation coefficient between the primary and 

secondary coders 1 and coder 2 was r=0.88 and r=0.76, respectively.
17

 The high level of 

agreement between primary and secondary coders confirms that our framing analysis is 

replicable. 

Coding of the test set by the LSS dictionary was also significantly correlated with 

coding by the primary coder. The agreement in document scores assigned by the machine and 

the primary coder was r=0.75. Figure 1 contains framing scores of documents both in the 

training (black) and the test (red) sets. We can confirm that the documents in the test set (red) 

are accurate in relation to the other documents.
18

 The level of correlation between the primary 

coder and the machine (r=0.75) is as strong as the correlation between the primary coder and 

                                                 
5
 For the purposes of training of the research assistants, the training set was employed to 

explain the coding scheme. 
6
 Numbers in brackets are 95% confidence intervals. 

7
 Note that LSS scores are only relative to each other and do not directly match with manual 

coding unless rescaled.  



54 

 

one of the secondary coders (r=0.76); this clearly demonstrates the validity of dictionary 

coding of our large text data for framing analysis. 

 

Figure 1: Agreement between human and machine coding 

 

 

 

 

4. Keyword density filtering 

 

The geographical classifier effectively removes foreign news stories, but there is 

another source of noise in the data. The keyword “protest*” employed in the database search 

may appear in different semantic contexts. For instance, our data contained stories about 

legislative or legal battels that are only marginally related to street protest because “protest” 

may refer to legal cases as when the prosecutor’s office lodges a “protest”; or a local council 

deputy “protests” against the introduction of a specific legislative act. A simple and 

commonly-used approach to eliminating irrelevant stories is to exclude those in which the 

keyword occurs only once, but this criterion is highly selective and likely to eliminate short 

stories even if they are about street protests.  

To capture the relevance of news stories that vary in length, we measured normalized 

frequencies of words in the dictionary. Since entry words of the dictionary are features most 

strongly associated with protests, news stories that have higher density of the features are 

more likely to be about protests. The important decision in the use of keyword density for 

document filtering rests on the cut-off line. Since we are unable to draw an arbitrary line on 

the continuous normalized frequency, we decided to obtain a cut-off value in empirical 

keyword densities from the restrictive set generated based on the above criteria of more-than-



55 

 

two “protest” terms in documents with strong association with Russia (country1 = Russia & 

country1_score > 1.0). In the selected subset, we calculated the first quantile density (25 

percent) of features and it yielded a keyword density of 0.046. The use of first quantile 

criteria, by definition, removes the lower 25 percent of the subset, but that range 

predominantly consists of long documents that are more likely to contain “protest*” simply 

by chance (Figure 2). As a result of this filtering procedure, the number of news stories 

decreased to between 5 percent and 20 percent of the downloaded material (Table 2). We can 

confirm however that approximately 90 percent of the news stories in our corpus are directly 

related to street protest in Russia. Moreover, 92.5 percent of Namarsh.ru news stories are 

retained through this filtering process; this demonstrates that less than 10 percent of stories 

mainly on protests are wrongly discarded. 

 

Figure 2: Keyword density and document length (news stories on the vertical line on the 

left-hand side were discarded) 

 

 

Table 2: Number of domestic protest stories 

  Newspaper TV Online Newswire 

Izvestiya 40 (3.0%) - 462 (12.7%) - 

Komsomolskaya 

Pravda 
125 (7.8%) - 490 (8.9%)  - 

Rossiyskaya gazeta 143 (8.5%) -  -   - 

Channel 1 -  40 (4.8%) 162 (6.9%)  - 

NTV -  555 (17.5%) 709 (17.6%)  - 

Russia 1 -  191 (4.4%)  -  - 

Rosbalt -  - - 1,453 (23.8%) 

Interfax -  - - 1,462 (15.5%) 

Novaya gazeta -  - 151 (9.5%) - 

Namarsh.ru -   - 882 (92.5%) - 

Total 308 (6.7%) 786 (9.4%) 2,856 (15.8%) 2,915 (18.7%) 

 

 



56 

 

 

 

References 

Benoit, Kenneth, Drew Conway, et al. 2015. "Crowd-Sourced Text Analysis: Reproducible 

and Agile Production of Political Data." American Political Science Review (June). 

Deerwester, Scott C., Susan T Dumais, et al. 1990. "Indexing by Latent Semantic Analysis " 

JASIS 41 (6): 391–407. 

 Watanabe, Kohei. (2016a). Computer-Aided Dictionary Making: An Efficient Dictionary 

 Construction Technique for Content Analysis. Proceedings of the International 

 Conference on the Advances in Computational Analysis of Political Text. 

 Watanabe, Kohei. (2016b). Mapping International News Evaluation of Common Lexicon-

 Based and New Dictionary-Based Methods for Geographical Classification of News 

 Texts. Paper presented at the ICA Annual Conference, Fukuoka, Japan, 2016. 

 

 

 


